Taxametersystemet skal ændres, så gymnasierne bliver belønnet for at sende unge videre på universitetet, foreslår Venstre. Pengene skal tages fra det sociale taxameter, fortæller uddannelsesordfører Esben Lunde Larsen.

Taxametersystemet skal ændres, så landets gymnasier i fremtiden bliver belønnet økonomisk per elev, der læser videre på universitetet inden for to år.

Det foreslår Venstre forud for forhandlingerne om en justering af gymnasieskolen.

»Der er i dag for mange, der vælger at gå på gymnasiet, som ikke læser videre, og de skulle hellere have gået et andet sted. Derfor vil vi gerne øge fokus på, hvorfor man går i gymnasiet,« fortæller Venstres uddannelsesordfører, Esben Lunde Larsen (V).

Ved at belønne gymnasierne for, hvor mange elever der inden for to år læser videre på en videregående uddannelse, mener Venstre, at der bliver et stærkere incitament for gymnasierne til at spore deres elever til at læse videre.

»Formålet med en gymnasial ungdomsuddannelse skal altid være, at man tager en videregående uddannelse,« siger Esben Lunde Larsen.

Venstre vil i første omgang tage pengene fra det såkaldte sociale taxameter, der står i regeringsgrundlaget, og som omfordeler midler fra de uddannelsessteder, der har ressourcestærke elever, til dem, der har større udfordringer.

»I første omgang ønsker vi at tage de 200 millioner kroner fra det sociale taxameter, som regeringen har iværksat, til i stedet at belønne gymnasierne for at få elever til at læse videre. Det mener vi er en langt bedre måde at bruge midlerne på,« siger Esben Lunde Larsen.

Adspurgt om han tror, at regeringen vil støtte ændringsforslaget på bekostning af det sociale taxameter, svarer uddannelsesordføreren:

»Nu er det jo regeringen, som gerne vil lave en gymnasiereform, og da vi er forligsparti, gør regeringen klogt i at lytte til os. Ellers opnår den jo ikke en aftale.«

Forhandlingerne om gymnasieskolen fortsætter i januar.