Liberal Alliance vil have en lavere registreringsafgift på finansloven ligesom sidste år, hvor partiet fejrede med champagne. Men i år kan det ende med en model, der ikke giver Anders Samuelsen en ligeså mærkbar sejr.

Anders Samuelsen havde stadig champagneglasset i hånden.

Han havde lige udråbt en skål for de fremmødte på Christiansborg, og jordbærkagerne stod klar på bordet, da han blev spurgt til, om den netop indgåede finanslov markerede den hidtil største sejr for Liberal Alliance.

»Det er helt klart den største dag i partiets historie på nuværende tidspunkt,« lød LA-lederens svar.

Kort forinden havde Venstre-regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de Konservative landet en aftale om finansloven for 2016, som indeholdt en mærkbar indrømmelse til Anders Samuelsens parti:

Registreringsafgiften på biler blev sænket fra 180 til 150 procent.

Et år senere er registreringsafgiften endnu en gang på bordet under forhandlingerne om finansloven for 2017, som i denne uge er gået ind i sin afsluttende fase. Liberal Alliance har medbragt et krav om en yderligere sænkning af bilafgiften, og de blå partier forhandler nu om, hvordan en lavere afgift skal skrues sammen.

Ifølge Berlingskes oplysninger er der ikke villighed til bare at give Anders Samuelsen en procentvis sænkelse i stil med den, Liberal Alliance fik sidste år. Flere modeller er derfor i spil.

To veje

Registreringsafgiften betales, første gang man indregistrerer et køretøj, og består af to forskellige satser. Bilejere betaler i dag 105 procent i afgift af bilens værdi op til 82.800 kroner, mens der betales 150 procent i afgift af det resterende beløb.

Groft tegnet op findes der derfor to veje til at sænke afgiften og dermed sikre danskerne billigere biler:

Enten kan man sænke den højeste procentsats – som det skete sidste år – eller også kan man hæve grænsen for, hvornår den højeste sats betales.

Finansministeriet har regnet på begge modeller i forbindelse med finanslovforhandlingerne.

Ifølge et notat fra forhandlingerne, som Berlingske kender indholdet af, har ministeriet blandt andet udregnet, hvor meget det vil koste at sænke den højeste afgiftssats fra 150 til 130 procent. Prisen er 250 millioner kroner – efter adfærd og tilbageløb.

Bruger man omvendt de 250 millioner kroner på at hæve grænsen for, hvornår bilejerne skal betale den højeste sats, kan den hæves fra 82.800 kroner til 105.000 kroner.

Tallene er eksempler fra Finansministeriet, og de blå partier har endnu ikke lagt sig fast på, hvordan registreringsafgiften skal skrues sammen, og hvilken model man vil benytte sig af. En mulighed er også at kombinere de to modeller og sænke afgiften med eksempelvis ti procentpoint, mens grænsen samtidig hæves med f.eks. 10.000 kroner.

En billigere Passat

Berlingske har bedt organisation Forenede Danske Motorejere (FDM) om at udregne, hvad en lavere registreringsafgift betyder for priserne på forskellige typer biler.

Bundlinjen er, at det især er de dyreste biler, der bliver billigere, hvis man sænker den højeste procentsats. Hvis man i stedet hæver grænsen for, hvornår den højeste sats betales, er det særligt mellemklassebilerne, der bliver billigere.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Afdelingschef i FDM Torben Kudsk forklarer forskellen med udgangspunkt i en Volkswagen Passat, der betegnes som en dyr bil.

»Hvis man sætter satsen ned til 130 procent, vil en Passat til en købspris på 420.000 kroner blive 21.000 kroner billigere. Hvis man i stedet hæver skatteknækket til 110.000 kroner, vil den blive 12.000 kroner billigere,« fortæller han.

Tager man derimod udgangspunkt i en Opel Astra til 250.000 kroner, der betegnes som en mellemklassebil, ser regnestykket sådan ud:

»En sådan bil vil kun blive 9.700 kroner billigere, hvis procentsatsen sænkes. Derimod vil den blive 12.000 kroner billigere, hvis man hæver skatteknækket,« forklarer Torben Kudsk.

Kigger man på danskernes bilvaner, vil flere få gavn af at hæve grænsen frem for at sænke procentsatsen, vurderer FDM.

»Hvis man flytter på knækket, er der flere, der får fordel af det. Vi danskere kører i nogle biler, der er meget mindre end i vores nabolande. Mens den mest solgte biler i Danmark er en Volkswagen Up, er en af de mest solgte biler i Tyskland eksempelvis den noget større Volkswagen Golf,« siger Torben Kudsk.

Dansk Folkepartis idé

Det er Dansk Folkeparti, der har lanceret idéen om at skrue registreringsafgiften anderledes sammen end sådan, som Liberal Alliance ønsker det. Det er derfor også blå bloks største parti, der har bedt Finansministeriet regne på, hvad der sker, hvis man hæver det såkaldte knæk i stedet for at sænke procentsatsen.

»Vi har set det som en mulighed at hæve knækket frem for bare at sænke procenten, og det har vi bedt om at få beregnet,« siger finansordfører René Christensen (DF).

Dansk Folkeparti er ikke modstandere af en lavere registreringsafgift, men partiet har ytret ønske om, at modellen skrues sammen på en måde, så det ikke kun er de dyreste biler, der bliver billigere. På den måde bliver det også nemmere for partiet at forsvare en finanslov, der honorerer kravet om en lavere bilafgift.

Omvendt bliver det sværere for Liberal Alliance at sælge det som en klokkeklar sejr.

DF-formand Kristian Thulesen Dahl bragte ifølge Berlingskes oplysninger idéen om modellen med at hæve knækket op på et møde hos finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) mandag aften, og det blev ikke taget vel imod af Anders Samuelsen.

Finansordfører Ole Birk Olesen (LA) har ikke ønsket at udtale sig, Men ifølge Berlingskes oplysninger er der i Liberal Alliance frustrationer over, at Dansk Folkeparti tager en LA-mærkesag og forsøger at omforme den, så den er mere DF-spiselig.

Aftenmøder hos Hjort

Partilederne fra Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de Konservative var tirsdag aften alene til møde hos Claus Hjort Frederiksen for at drøfte de største udeståender i finansloven.

Foruden registreringsafgiften, som er LAs hovedkrav, er de største knaster udlændingestramninger og flere penge til ældre og politi, som er DFs mærkesager, mens det konservative kardinalpunkt er en fastfrysning af grundskylden i 2017.

Derudover er finansieringen af afskaffelsen af PSO-afgiften en af de største tilbageværende udfordringer.

Klokken blev over ni, før Kristian Thulesen Dahl, Anders Samuelsen og Søren Pape Poulsen forlod Finansministeriet, og kilder oplyser til Berlingske, at der er et godt stykke vej igen, før de blå partiledere når til enighed om, hvordan de respektive partiers mærkesager skal imødekommes.

Alligevel er der flere steder optimisme i forhold til, at finansloven nok skal lande i løbet af de kommende dage.