Den nye terminal i Beijings lufthavn bliver næsten dobbelt så stor som britiske Heathrows Terminal 5.

Det bliver ikke sjovt at være den passager, der er lidt for sent på den, og som hører sit navn råbt op som »sidste udkald« i højtalerne i den nye Terminal 1 i Beijings lufthavn.

Man risikerer at skulle løbe ad hele 9 rullefortov gennem den 54 kvadratkilometer store bygning, hvis man skal fra den ene ende til den anden.

Det er i hvert fald den størrelsesorden, der er planlagt for terminalen, som skal stå færdig i 2018. Dermed er der gjort plads til, at et estimeret antal på 45 millioner passagerer vil rejse gennem lufthavnen hvert år - næsten 125.000 rejsende om dagen.

Londons Heathrow-lufthavn har toppet listen over verdens travleste terminal for internationale passagerer i mange år, men nu vil Heathrow blive overgået af den nye terminal i Beijing.

31,6 millioner passagerer rejste gennem Heathrows Terminal 5 sidste år mod de forventede 45 millioner gennemrejsende i Beijing.

Den kinesiske bygning er desuden næsten dobbelt så stor som Terminal 5 i Heathrow.

For at der ikke skal være for langt ud til flyet, har den berømte irakisk-britiske arkitekt Zaha Hadid valgt at forme terminalen som en søstjerne med seks arme og en gårdsplads i midten. Det vil forkorte passagernes transfertid mellem de forskellige fly, lyder det.

Den nye terminal er en del af en større ombygning af Beijings Internationale Lufthavn, der nu skifter navn til Daxing Lufthavn.