Det er ulovligt, hvis en hotelbooking-portal forlanger, at et hotels værelser ikke må sælges billigere ad andre kanaler.

Du kan se frem til at få flere tilbud om billige hotelværelser fremover.

Det er nemlig i strid med de europæiske konkurrencelove, hvis en hotelbooking-portal forlanger af et hotel, som den samarbejder med, at hotellets værelser skal holde en bestemt mindstepris og ikke må sælges billigere ad andre kanaler.

Sådanne krav sætter den frie konkurrence ud af spil, og det må man ikke.

Læs også: Hoteller for luksusdyr

Det er konklusionen på en dom fra denne uge i en retssag mellem de tyske kartelmyndigheder, Bundeskartellamt, og hotelbooking-portalen HRS (Hotel Reservation Service) ved landsretten i Düsseldorf.

Dommen er også interessant for os danskere, fordi de hotelbooking-portaler – eksempelvis hotels.com og expedia.com – som mange af os bruger, når vi selv sammensætter ferierejsen, stiller lignende krav til de hoteller, man kan booke via deres sider.

Må ikke selv have tilbud

Ifølge Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i Horesta, hvor en stor del af de danske hoteller er organiseret, er en væsentlig del af problemet, at booking-portalerne ikke kun vil forhindre hotellerne i at lave aftaler med andre online-portaler, men også helt at benytte andre markedsføringskanaler:

»Prisklausulerne er typisk skruet sådan sammen, at hotellerne heller ikke må tilbyde lavere priser på deres egen hjemmeside eller gennem anden form for egen markedsføring. Hvis klausulerne alene gik på, at hotellerne ikke måtte tilbyde andre portaler en bedre eller lavere pris, ville problematikken - set med hoteløjne - være til at overskue,« siger han til Rejseliv.dk.

Læs også: Her er verdens bedste hoteller

Klausulerne findes ikke kun for at undgå konkurrence, men også for at bookingportalerne kan sikre sig selv så stor en kommission fra hotellerne som muligt, Nogle af dem får en procentdel af værelsesprisen, når en kunde booker værelset via deres portal, og jo højere værelsesprisen kan holdes, desto flere kroner i kommission. Det gælder for eksempel portalen Booking.com, oplyser Kaare Friis Petersen:

»Booking.com anvender en provisionsmodel, hvor hotellerne selv finder den pris, som værelserne skal sættes til salg til, og så beregner Booking.com sig en kommission på 15 pct. af prisen. Hotellet kan få status af "opprioriteret hotel" - det vil sige, at man får en særlig fremtrædende placering i søgningerne, og i så fald vil provisionssatsen typisk være 18 pct.«

Slå koldt vand i blodet

Horesta regner med, at dommen nu vil blive nærstuderet af de forskellige portaler og online-rejsebureauer.
»Der er sendt et helt tydeligt signal til OTA’erne (online-bureauerne, red.) på det europæiske marked med denne dom. Det er vores klare forventning, at den vil få de øvrige bureauer både i Tyskland og i resten af EU til at rette ind,« siger Jens Zimmer Christensen, der er formand for HORESTA, i en pressemeddelelse.

Men der er grund til at slå koldt vand i blodet, mener kontorchef Martin Nyvang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen:

»At der bliver truffet en afgørelse i Tyskland, er ikke ensbetydende med, at vi kan sætte lighedstegn mellem booking-portalernes praksis i Tyskland og Danmark og antage, de er ulovlige,« siger han til dagbladet Børsen.

Han oplyser videre, at konkurrencemyndighederne i Danmark er i gang med en større undersøgelse af området i samarbejde med de europæiske myndigheder, men at man hidtil har ventet på en national dom i et EU-land, inden man gik videre på europæisk plan. Det er sådan en dom, der nu er faldet i Düsseldorf.

Læs også: 5 historiske hoteller

Hos Horesta ser man frem til det videre forløb.

»Med denne dom afsagt i et af de helt store medlemslande, er der lagt en klar linje. Derfor vil vi nu via vores europæiske organisation, HOTREC, opfordre de europæiske konkurrencemyndigheder til at tage sagen op på EU-plan, så vi kan få ens retningslinjer i alle medlemslande,« siger Jens Zimmer Christensen, der håber, at dommen vil få bookingportalerne til frivilligt at komme med forslag om forskellige løsninger på prisklausuler.

Booking.com: Vi er allerede i gang

En proces, der allerede er i gang, siger Booking.com, der er en af de berørte booking-portaler.

Booking.com vil ikke stille op til interviews, da man afventer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse, men Area Manager Henrik Strand har sendt denne skriftlige kommentar til Rejseliv.dk:

»Vi har svaret på en række spørgsmål hos Konkurrencestyrelsen og arbejder allerede på at finde en fornuftig løsning på europæisk niveau. Vi har i december stillet et forslag om en konkret model for samarbejdet mellem Booking.com og vores hotelpartnere. Dette forslag har vi diskuteret med EU-Kommissionen, som har besluttet at teste det i samarbejde med konkurrencemyndighederne i Sverige, Italien og Frankrig. Forslaget er netop nu i høring i disse lande, og vi afventer denne høringsproces. Vi tror, at vores forslag vil tilgodese de fleste hensyn for både Booking.com og vores hotelpartnere, og vi er glade for, at EU-Kommissionen har samarbejdet så konstruktivt om dette. Vi er overbevist om, at det vil være bedst for alle, hvis der kommer en fælles europæisk løsning på disse spørgsmål, og vi noterer, at også Horesta taler for en europæisk løsning.«

Organisationen Dansk Erhverv, der også har en række danske hoteller blandt sine medlemmer, oplyser, at en del andre EU-lande også er i færd med at undersøge de store bookingportalers konkurrence-aftaler. Udover høringen i Sverige, Frankrig og Italien er der undersøgelser i gang i Schweiz, Ungarn, Østrig, Belgien og Irland.