Overraskelsen var stor, da en splinterny bog onsdag morgen landede hos boghandlere i hele landet. En bog, ingen – på nær nogle ganske få – havde kendskab til, var på vej. 'Kongeord. Frederik 10. fortæller til Jens Andersen' står der på forsiden.

»Det er genialt,« er den umiddelbare reaktion da også fra brandingekspert og kommunikationsrådgiver William Atak.

»Timingen er helt perfekt lige nu. For populariteten er enormt høj, alle er glade, og der er så meget kærlighed i luften. Han gjorde det forrygende i søndags og vandt næsten alles hjerter,« siger brandingeksperten videre og tolker udgivelsen af bogen som et stærkt strategisk træk.

Et træk, der vidner om de nye vinde, der kommer til at blæse fra Kongehuset under kong Frederik.

»Kommunikativt har de en strategi, der peger hen imod, at de nok er lidt sure og frustrerede over de traditionelle nyhedsmedier, og derfor gerne vil bevæge kommunikationen med offentligheden væk fra den og over mod deres egne kanaler, hvor de selv styrer narrativet.«

»Og deres egne kanaler er en hjemmeside og de sociale medier. Men pludselig er der med bogen kommet en ekstra kanal. Og det er så genialt det her, jeg er helt ekstatisk over det,« siger William Atak og uddyber:

»Blot for nogle dage siden tænkte jeg, hvad så med alle de ældre, der læser traditionelle nyhedsmedier og ikke bruger sociale medier på samme måde? Hvordan får de så indblik i Kongens liv?«

Der gik ikke mange minutter fra 'Kongeord, kong Frederik 10. fortæller til Jens Andersen' landede hos boghandlerne til de første nysgerrige kastede sig over den.
Der gik ikke mange minutter fra 'Kongeord, kong Frederik 10. fortæller til Jens Andersen' landede hos boghandlerne til de første nysgerrige kastede sig over den. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Selvfølgelig. Der ligger en bog i dagligstuerne. Det er genialt, det kan simpelthen ikke være smartere. Hvad er det næste? At den bliver postomdelt ligesom Lars Larsens? Det her er et rigtig smart træk,« mener William Atak om den bølge, som Kongehuset og kong Frederik rider på.

»Hvad end det er royalister, republikanere eller dem midt imellem, så har alle møgsagerne med Herlufsholm, prinsetitlerne og Madrid-sagen ikke påvirket dem særlig meget. De er mere populære end nogensinde.«

»Så lige nu, hvor det hele bare med royalisternes syn er fantastisk, er det et meget klassisk kommunikationstrick, at man ovenpå en god historie fylder yderligere på for at brødføde 'ambassadørerne' med glædelige nyheder, så brandet Kongehuset bliver endnu større og stærkere,« siger William Atak, som ikke er i tvivl om, at bogen ‘Kongeord’ er et »vanvittigt godt træk«.

Men ifølge den garvede reklamemand og brandingekspert Frederik Preisler, er det ikke kun er et vanvittigt godt træk for Kongehuset.

Det er det også for Politikens forlag, som udgiver bogen,

»Ud fra et kommercielt synspunkt lyder det umiddelbart som om, det er meget god timing. For situationen lige nu er, at vi alle sammen stadig er fuldstændig omtågede af kongerøgelse, så der er da nok et første oplag i det, før pendulet begynder at svinge den anden vej, og vi siger 'så er det nok', og folk begynder at få royal forstoppelse,« lyder hans tørre konstatering.

Bogen er blevet en storsællert allerede den første dag ude i butikkerne. Det kan du læse mere om i artiklen her på bt.dk.

Hør også B.T.s podcast: