Prins Henrik kører sit helt eget løb og går i mod alt, hvad image-eksperter normalt anbefaler. Men han slipper - for det meste - godt fra det.

Det understreger to eksperter i branding, som bt.dk har talt med.

»Han laver stærk personlig branding, men det er nok ikke så god branding for Kongehuset. Han skaber en opmærksomhed om sin person, som jeg skønner, monarken helst havde været foruden.«

Det siger kommunikationsrådgiver Trine Nebel, der har speciale i branding og omdømme.

Læs også:

13. juni bliver den svenske prins Carl Philip viet til sin forlovede Sofia Hellqvist. Den danske kongefamilie bliver rigt repræsenteret ved brylluppet, da der er meget nære bånd mellem de to familier, men prins Henrik bliver hjemme.

Det er bestemt ikke første gang, at Dronningen deltager i den type begivenheder alene, men afbuddet vækker opmærksomhed, fordi det kommer blot to måneder efter, at prinsen blev væk fra sin kones fødselsdag på grund af influenza.

Læs også:

Trine Nebel understreger, at prinsens afbud denne gang vil blive opfattet forskelligt alt efter, hvem man er. Hvor republikanerne nok vil være ligeglade, så skuffer han en del royalister, mener hun.

»Der er nogle særlige forventninger til de kongelige, og de er uindfriede, når han ikke møder op til et royalt arrangement. Med mindre prinsen er ramt af noget uopsætteligt - for eksempel influenza eller en benoperation - så er det her unødigt opmærksomhedskrævende,« siger hun og tilføjer, at almindelige moderne virksomheder er meget bevidste om at være åbne i deres kommunikation for at undgå mytedannelser.

Læs også:

Kongehuset har ikke ønsket at uddybt, hvorfor prinsgemalen ikke skal med til bryllup.

»Her lever kongehuset efter sine egne normer og regler, hvor man har den her tillukkethed. Men det betyder også, at modtagerne kan sidde tilbage og tænke: Hvad er mon årsagen denne gang? På den her måde risikerer man, at folk digter deres egne historier,« siger hun.

Kresten Schultz Jørgensen, der er brandingekspert i Lead Agency understreger, at prins Henrik har sit helt eget brand, og han mener ikke, at afbuddene vil skade hans omdømme:

Læs også:

»Hans image er noget helt særligt i Danmark – han er ikke en metervare, men helt sin egen. Mange mennesker forstår ham ikke, men har respekt for, at han har valgt sin egen stil og er helt ligeglad med, hvad andre mener om ham. Han står ret uantastet i forhold til den type ting, der kunne opfattes som kritisable, hvis det kom fra andre kongelige. Ingen forventer, at prins Henrik opfører sig som en af flokken. Det store flertal af danskerne har for længst accepteret, at han er uden for nummer,« siger han.

Han er ellers gået hen og er blevet kult på sine gamle dage. Sætter han det over styr ved at melde fra igen og igen på det seneste?

»Hans kalender og prioriteringer er uden for nummer – han har sine egne regler. Han har overlevet i Danmark på at spille efter sine egne regler. Mange andre ville ikke kunne overleve på at gøre sådan. Han er en påfugl i hønsegården, og det er så anderledes, at de fleste har accepteret ham. Et personligt brand handler også om at være tro mod sin egen dna, og han er en sjælden fugl,« siger han.

Læs også:

Anna von Lowzow, som ofte kommenterer royale begivenheder på tv, understreger, at det langt fra er første gang, at regnetparret optræder hver for sig.

»I mine øjne er der ikke noget som helst usædvanligt i, at de kongelige laver ting hver for sig. Det er de vant til. Hvis man har en opgave eller et arrangement, så er det ikke noget, man går bare kan gå ind og ændrer. Deres kalendre er bookede halve og hele år frem i tiden,« siger hun.

Ifølge den kongelige kalender har prins Henrik ikke andre officielle gøremål på dagen. På sin fødselsdag 11. juni uddeler prins Henrik sin pris fra H.K.H. Prinsgemalens Fond kl. 10.30. Fra 15. til 18. juni er han sammen med Dronningen på Færøerne.