Efter ni minutter var batteriet i apparatet, som skulle bruges til at genoplive prins Johan Friso, fladt. Den hollandske prins' hjerte stod stille i 50 minutter.

11 dage efter, at han blev fanget i en lavine under sin skieferie i Lech i de østrigske Alper, ligger den 43-årige hollandske prins fortsat i koma på universitetshospitalet i Innsbruck.

Tilstanden betegnes stadig som alvorlig, og det er ikke sikkert, han vågner op igen.

Ifølge det norske VG Nett er hollænderen sandsynligvis blevet udsat for yderligere uheldige omstændigheder under den dramatiske redningsaktion.

Efter 20 minutter under mindst 40 centimeter sne blev Johan Friso gravet frem og fik førstehjælp. Men ombord i redningshelikopteren Gallus 1, som skulle fragte prinsen til hospitalet, svigtede det batteri, som sad i genoplivningsapparatet, skriver VG Nett. Apparatet skulle bruges til at starte prinsens hjerte igen.

Normalt skal den type apparater have en batteritid på 40 til 60 minutter, men i prinsens tilfælde holdt det ikke engang i ni minutter.

Ifølge VG Nett måtte en af de ansatte i redningshelikopteren gribe ind og give manuel hjertemassage, mens en anden skiftede batteri. Angiveligt var det andet batteri også faldt, og kunne kun holde i 15 minutter.

En talsmand fra redningsmandskabet i delstaten Vorarlberg bekræfter ifølge VG Nett, at det første batteri kun kunne holde nogle minutter, men han bekræfter ikke, at det samme skulle være tilfældet med det andet batteri.

- Efter at det var fastslået, at der var tale om hjertestop, blev prinsen koblet til hjertemassageapparatet, men på grund af kulden var batteriet tomt efter noget tid, skulle Matthias Marxgut have udtalt ifølge VG Nett.

Firmaet, som har produceret apparatet, er citeret for at sige, at firmaet allerede i september anbefalede redningshelikopteren at skifte batteriet.

Wolfgang Voelckel, overlæge i redningstjenesten i den østrigske rejse- og turistorganisation ÖAMTC, mener ikke det kan bevises videnskabeligt, at genoplivning med en maskine er bedre end med menneskehånd:

- At et batteri bliver fladt, er ikke usædvanligt. Vi arbejder under ekstreme betingelser, siger han.

Han er desuden citeret for at sige, at den konkrete redningsaktion forløb hurtigt og professionelt.