Først skulle han til Barcelona, så til Brøndby. Daniel Agger er omdrejningspunktet i sommerens nyhedskarrusel, og på karruselhestene omkring ham sidder mere eller mindre prominente navne som Barcelona-sportsdirektør Andoni Zubizarreta, Brøndby-formand Jan Bech Andersen og en hær af journalister.

Det var lidt af en nyhedsbombe, da Jan Bech Andersen angiveligt var ude med en kraftig hentydning til, at man allerede i dette transfervindue ville forsøge at trække Daniel Agger til Brøndby-truget. Bestyrelsesformanden og manden med pengekatten sagde til fansitet 3point.dk, at Brøndby ville gøre alt for at hente Daniel Agger, men den skulle reddes og blev det hos Ekstra Bladet.

- Det er der slet ikke økonomi til. Hvordan i alverden skulle vi kunne få det til at hænge sammen? Manden har kontrakt med Liverpool i to år endnu og tjener efter sigende omkring 50 millioner kroner om året, sagde Jan Bech Andersen til avisen.

Det afledte, at flere på de sociale medier mente, at Brøndby forsøgte at score lidt nemme sponsor- og fanpoint på Agger-flirten, men sådan skal det ikke nødvendigvis forstås, mener en kommunikationsekspert.

- Jeg har set debatten om Jan Bech Andersens udtalelser omkring Agger, og jeg er lidt uenig i den. Jeg læste det første interview med Jan Bech Andersen, og jeg synes, de vinklede den alt for skarpt. Hvilken dansk klub ville ikke være interesseret i at få Daniel Agger tilknyttet?, siger kommunikationsrådgiver og ejer af &Schultz, Christian J. Schultz.

Ifølge ham er det ikke Brøndby, der forsøger at skabe en agenda og score billige point på Aggers tilhørsforhold, men i stedet handler det om, at de blågule forsøger at bevare det gode forhold til den ikoniske spiller, så følelserne stadig er varm, når Agger en dag vender hjem.

- Brøndby viser meget respekt for Agger ved at være åbne over for, at han skulle komme tilbage til Brøndby en dag. Det ville også være et drømmescenario for Brøndby at få Agger tilbage. Han er et kæmpe navn i dansk fodbold, og alene associeringen mellem Agger og Brøndby giver point på kontoen brandingmæssigt, så jeg tror, at det tætte kærlighedsforhold, der er mellem Brøndby og Agger, kun er positivt for Brøndby, mener Schultz.

Jan Bech Andersen klare afvisning af et umiddelbart forestående Agger-skifte var også et nødvendigt kommunikativt træk. Efter den økonomiske sejltur handler det nemlig nu om at holde båden uden for stormvejr.

- Hvis der er noget, den nye bestyrelse i Brøndby har brug for, er det at opbygge tillid i forhold til investorer, tilhængere og sponsorer. Jeg kan ikke se for mig, at de afviger markant fra deres plan, for så gør de fuldstændig det samme som Aldo Petersen, siger Morten W. Langer, redaktør på Økonomisk Ugebrev.