Den nye bestyrelse i Brøndby har ikke besluttet, om den vil følge Aldo Petersens solo-projekt i forbindelse med tv-forhandlingerne. Nyt udbudsmateriale giver mulighed for, at klubben gør tv-comeback.

Torsdag blev 11 af de 12 Superliga-klubber endeligt enige om teksten i det udbud, de i begyndelsen af maj sender i udbud. Kun Brøndby står fortsat udenfor, efter de i februar trak sig fra forhandlingerne i Farum, men for første gang i de to måneder, der er gået siden, aner man nu en åbning for, at klubben komme tilbage i aftalen.

Torsdag fremstod det i Jyllands-Posten ganske vist, som om den nye ledelse i Brøndby havde besluttet, at den vil følge den strategi, den tidligere bestyrelse med Aldo Petersen i spidsen havde lagt, men nu forklarer storaktionær og bestyrelsesformand Jan Bech Andersen, at det ikke er helt korrekt.

Den nye bestyrelse har således ikke truffet endelig beslutning, om den vil fortsætte jagten på sin egen tv-aftale, eller om den vil forsøge alligevel at slutte sig til de 11 andre.

- Vi vil, lige som medlemmer af enhver anden ny bestyrelse, gerne belyse tingene grundigt. Jeg synes kun, det er fair, at vi som ny bestyrelse får mulighed for at se tingene an, før vi bestemmer os endeligt. Bestyrelsen blev først valgt for to uger siden, og vi er i gang med at danne os det store overblik. Tv-forhandlingerne er et vigtigt spørgsmål, og det er blandt de spørgsmål, der er på dagsordenen, når den nye bestyrelse mødes for første gang i starten af maj, siger Jan Bech Andersen til BT.

Hidtil har tonen over for Brøndby været særdeles hård fra de andre klubber, men med meldingen om, at den nye bestyrelse i princippet ikke udelukker, at den kan melde sig tilbage i blandt de øvrige Superliga-klubber, følger også en åbning fra Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen.

- Skal Brøndby tilbage, skal de henvende sig til os, og så vil de 11 andre klubber forholde sig til spørgsmålet, siger Claus Thomsen.

Hvad er deadline for, hvornår de kan komme tilbage?

- Der er ikke som sådan nogen deadline. Man kan godt tage hensyn til den slags i det udbudsmateriale, de 11 andre nu er blevet enige om, og det er helt naturligt, at man gør det, siger Claus Thomsen.

De kampe, der bliver sendt i udbud til alle de mulige købere, kommer til at inkludere Brøndbys 16 eller 17 udekampe (antallet afgøres af placeringen i Superligaen året før), men kampene på Brøndby Stadion er klubben selv herre over, og det er derfor dem, vestegnsklubben enten kan vælge at sælge selv eller sende med i den fælles pakke.

Anders Bay, kommunikations- og marketingdirektør i Brøndby IF, har en fortid på flere danske tv-stationer og kender derfor til værdien af Brøndbys egne kampe, men han ønsker ikke at kommentere, om klubben vælger at lave sin egen tv-aftale.

- Min rolle er fortsat at undersøge markedet og analysere Brøndby IF’s muligheder I forhold til en ny tv-aftale. Den endelige beslutning om Brøndby IF’s strategi på området træffes altid af bestyrelsen – ikke af mig. Jeg skal blot hjælpe med at skabe det grundlag, bestyrelsen kan træffe en beslutning på. Den beslutning, bestyrelsen når frem til, støtter jeg selvfølgelig, siger Anders Bay.