Boreplatformsdele i dårlig stand og bekymrede medarbejdere. Det var situationen på Deepwater Horizon inden boreplatformen brød i brand og udløste USA's største oliekatastrofe.

Inden katastrofen i den Mexicanske Golf blev udløst, var medarbejderne bekymrede for sikkerheden på boreplatformen, og de frygtede repressalier, hvis de meldte fejl eller andre problemer.

Det viser en fortrolig undersøgelse, med de der arbejdede på Deepwater Horizon, fra ugerne før boreplatformen eksploderede.

I undersøgelsen blev der givet udtryk for, at selskabets planer ikke blev gennemført korrekt, og at arbejderne 'ofte så usikker adfærd på riggen.'

Det skriver The New York Times.

- I løbet af de seneste ni år, har Deepwater Horizon aldrig været på tørdok. Vi kan ikke nå det hele, fortalte en af arbejderne.

Nogle af arbejderne var også bekymrede for det udstyrets pålidelighed, da de mente boringerne blev prioriteret over vedligeholdelsen.

Rapporten afslørede også, at nogle komponenter på olieplatformen ikke var blevet undersøgt siden år 2000. Det selvom retningslinjer kræver kontrolbesøg mellem hvert tredje eller hvert femte år.

Samtidig stod der i en af rapporterne, at mindst 26 komponenter og systemer på riggen, var i 'dårlig' eller 'ringe' tilstand.

Riggen er ejet af Transocean, og BP lejede den kun. Derfor mener den amerikanske avis, at de nye oplysninger kan være med til at åbne for en diskussion om hvem, der bærer skylder for eksplosionen, der dræbte 11 og nu er endt i en gigantisk miljøkatastrofe.

Transocean havde selv bedt om at få lavet undersøgelserne.

En talsmand for Transocean skriver i en mail, at de fleste af de komponenter, som var fundet i dårlig stand, var mindre og uden betydning.