Antiislamisk. Alle verdens muslimer har pligt til at bekæmpe Islamisk Stat. Det er en kriminel organisation, der ikke på nogen måde repræsenterer Islam. Det fastslår den tidligere syriske iman, Sheikh Muhammad al-Yaqoubi.

Han er en verdens mest anerkendte repræsentanter for islams svar på hippiebevægelsen, sufismen – den moderate og meget spirituelle udgave af muslimernes religion. Men tag ikke fejl: Han er nådesløs, når det gælder ekstremisterne i Islamisk Stat.

»De repræsenterer på ingen måde Islam. De skal bekæmpes, indtil de er besejret, og det er en religiøs forpligtelse,« fastslår Sheikh Muhammad al-Yaqoubi, som besøger København i forbindelse med konferencen »Interfaith DialogueConfronting Extremism«, der er arrangeret af Danmission og en række andre danske organisationer.

Al-Yaqoubi var imam og en af de mest fremtrædende religiøst lærde i den syriske hovedstad Damaskus, indtil demonstrationerne mod præsident Assads regime tog fart i foråret 2011 og blev til et væbnet oprør.

Al-Yaqoubi støttede kravet om reformer og måtte søge i sikkerhed i udlandet. Fra sit eksil i Marokko fortsætter han ordkrigen mod Assad, men i de seneste små to år har den syriske sheikh helliget mere og mere af sin tid til kampen mod trosfællerne i Islamisk Stat, der har udråbt et kalifat i hans gamle fædreland og i nabolandet Irak.

Den tidligere syriske imam, Muhammad al-Yaqoubi, lever i eksil i Marokko, hvorfra han både arbejder imod Syriens præsident, Bashar al-Assad, og Islamisk Stat. Foto: Nikolai Linares
Den tidligere syriske imam, Muhammad al-Yaqoubi, lever i eksil i Marokko, hvorfra han både arbejder imod Syriens præsident, Bashar al-Assad, og Islamisk Stat. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Eller rettere al-Yaquobi bekriger det, der engang var hans trosfæller, for medlemmerne af Islamisk Stat »har forladt islam,« som han udtrykker det. De har ekskommunikeret sig selv.

Men hvad er der galt med den fortolkning, som Islamisk Stat – eller ISIS, som den retslærde syrer kalder bevægelsen – lægger ned over Koranen og islams hellige skrifter?

En forkert tilgang til de hellige skrifter

»De har en forkert tilgang til de hellige skrifter – en forkert forståelse og fortolkning. De er meget bogstavtro. De klipper i teksterne og bruger formuleringer ude af kontekst,« lyder et udpluk af al-Yaquobis fyldige og teologisk underbyggede svar, som han i detaljer uddyber i sin nye bog.

Den hedder i den engelsksprogede udgave »Refuting ISIS« – At imødegå ISIS – og det er en opdateret version af hans første kampskridt mod Islamisk Stat.

I bøgerne redegør han for, hvorfor det er u-islamisk, når ISIS-ekstremisterne tager slaver og brænder mennesker. Han redegør også for islams forhold til minoriteter, demokrati og forbuddet mod at ødelægge islamiske monumenter og helligdomme, som Islamisk Stat excellerer i.

»Lad mig give dig et eksempel,« siger Muhammad al-Yaqoubi, der i 2012 blev udpeget som en af verdens 500 mest indflydelsesrige muslimer af Georgetown University.

»Ifølge ISIS er enhver muslimsk leder – en præsident, en konge, en emir – vantro. De er frafaldne og skal dræbes, og det samme skal alle, der støtter disse vantro ledere. Det er sådan, ISIS retfærdiggør bilbomber, der på må og få dræber helt tilfældige. Hvor finder ISIS belæg for dette i Koranen? De har fundet én tekst, der siger, at enhver, der ikke regerer i henhold til åbenbaringen, er vantro. Men for det første vedrører denne tekst en specifik sag, for det andet står der to og fire linjer længere nede, at enhver, der ikke regerer efter åbenbaringen, er vildledt. Men de er stadig muslimer og skal vejledes. De skal ikke slås ihjel, ligesom de, der stemmer på sådanne ledere, ikke skal dræbes. Men det vælger ISIS at se bort fra,« forklarer den 53-årige sheikh.

Nogle vil mene, at det helt grundlæggende er islams problem: At koranen er pivåben for fortolkninger. Den kan tages til indtægt af såvel moderate muslimer som de allermest ekstremistiske kræfter som ISIS.

»Enhver tekst – tag bare forskellige forfatninger eller love – er åben for fortolkning. Og især når teksten er 1.400 år gammel. Men ISIS fortolker ikke. De misbruger teksterne.«

Lette ofre for ISIS’ propaganda

Hvordan vil du forklare, at unge muslimer fra alle verdenshjørner inklusive det europæiske rejser til Syrien for at kæmpe for ISIS’ kalifat?

»For det første lever vi i en tid med massekommunikation og sociale medier. De fleste af dem, der tager af sted, kender ikke Koranen og slet ikke i detaljer, så de er lette ofre for ISIS’ religiøse propaganda, og den er svær at imødegå for de retslærde. For det andet udnytter ISIS de politiske frustrationer. De misbruger og udnytter religionen til at rekruttere unge muslimer. Og hvorfor ser vi så denne form for ekstremisme nu, når vi ellers ikke har set noget lignende i mere end 1.400 år, hvor der jo også har været vrede og frustrationer overalt i den muslimske verden? Det er, fordi sufi-islam er skubbet i baggrunden. Den spirituelle side af islam er blevet ignoreret i moderne tid – i lære­bøgerne, i de tone­angivende islamiske medier og i de religiøse skoler,« siger Muhammad al-Yaqoubi med henvisning til sufismen, der ofte betegnes som islams mysticisme.

Sufismen er islam med fokus på inderlighed og åndelighed, og sufi-islam opfattes normalt som fredelig og apolitisk.

»Sufisme er mainstream islam – den er ikke sekterisk, og det er derfor, at du ikke finder sufi-muslimer i ISIS. Men i dag er sufi-islam ikke længere mainstream,« konstaterer al-Yaqoubi.

Og hvorfor?

Der er flere faktorer og ikke mindst wahhabi-islam – wahhabismen, der har bredt sig siden begyndelsen af det 20. århundrede fra Saudi-Arabien.

Wahhabismen er eksporteret til resten af verden ved hjælp af Saudi-Arabiens oliepenge, og tusindvis af unge studerende fra andre muslimske lande er blevet hjerne­vasket og sendt tilbage for at bekæmpe sufismen. Det er en meget farlig udgave af islam, fordi den blandt andet bygger på det, vi kalder tekfir – ekskommunikation.

Hvordan ser du islams fremtid i dit eget land, Syrien, hvis vi antager, at det ikke vil lykkes ISIS at sætte sig på hele landet. I dag er situationen jo den, at store dele af de øvrige oprørere er mere eller mindre ekstremistiske, så hvad er chancerne for et religiøst moderat Syrien?

»Det store flertal af Syriens muslimer støtter ikke wahhabi-islam. De er heller ikke salafister. Men vi må arbejde for et alternativ, hvis syrerne skal have et alternativ til fanatikerne og ekstremisterne i Det Muslimske Broderskab og salafisterne. De har penge og ressourcer, fordi de finansieres udefra,«

»Så vi skal arbejde for en konservativ politisk bevægelse, der repræsenterer sunnimuslimerne uden at være i lommen på saudernes og Qatars oliepenge. I dag ser vi jo, hvordan syrerne lader sig rekruttere af en oprørsgruppe for 400-500 dollar, fordi de mangler brød på bordet. Så får de et tidageskursus om wahhabisme og bliver hjernevasket.«

Alt i alt lyder det, som om at du har mange fjender. Hvad med din egen sikkerhed?

»Den bliver der taget hånd om,« svarer Muhammad al-Yaqoubi med et skævt smil.