Et var næsten for godt til at være sandt. Og så blev det endnu bedre for både Muammar Gaddafi og for Europas våbenproducenter: Efter at have været frosset ude af verdenssamfundet i mere end et årti for sin støtte til terror, blev Libyens leder i 2005 anerkendt som stueren og fik dermed lov at bruge sine oliepenge på at bevæbne sin hær.

At Europa siden har været med til at bevæbne ham, fremgår af EUs statistik for våbeneksport. Danmark er ikke repræsenteret som våbensælger til Libyen i den officielle EU-statistik, som Berlingske har gennemgået. EUs tal viser heller ikke noget om Libyens samlede våbenindkøb. Men førende eksperter påpeger, at EU sammen med Rusland har spillet en førerrolle i at bringe Gaddafis militær på benene igen.

Frem til og med 2009 ser man en støt stigning i de europæiske våbenproducenters salg af alt fra håndvåben til avancerede overvågningssystemer, ja i det hele taget alt hvad der skal til for at føre en krig eller bekæmpe demonstranter.

Købte våben for 6,2 mia.

I 2005 købte Gaddafi våben i EU for en halv mia. kr. I 2009 var det blevet til 2,5 mia. kr. I de første fem år købte Gaddafi i alt våben i EU for 6,2 mia. kr. Sidste år var Gaddafis indkøb angiveligt rekord-stort, da der blev indgået flere store kontrakter om avancerede våbensystemer. Men EU-eksporttallet for 2010 er endnu ikke fremme. I 2008 og 2010 satte Gaddafi sit våbenindkøb i system og var vært for våbenmessen Libdex. Berlingske har fundet udstillerlisterne – men endnu ikke deltagerlisterne – for de to messer.

På 2008-messen udstillede 55 selskaber, 49 af dem fra EU-lande. I 2010 var der 39 udstillere. Enkelte firmaer fra Kina, USA, Libyen, Sydafrika og Korea deltog. Resten var fra EU.

Den libyske slagmark er nu fuld af paradokser. En stor del af de våben, som både oprørerne og Gaddafis tropper bekæmper hinanden med, er indkøbt i EU.

På himlen over slagmarken jager eksempelvis franske Rafale-fly, som Frankrig ivrigt har forsøgt at afsætte til Gadaffi. De franske jagere har bombet Libyske haubitzere (artilleri, red.), som et italiensk firma i 2010 skrev kontrakt på at renovere. Og Storbritannien har afsat kommunikationssystemer til libyske T-72-kampvogne, som nu angribes af britiske kampfly.

mcr@berlingske.dk