Sveriges ID-kontrol kommer især til at foregå ved bro- og færgeovergange, mens de mange små på landets lange kyststrækning er ubevogtede. Det kan betyde øget menneskesmugling over Øresund, Østersøen og Kattegat, vurderer fagfolk.

Sveriges ID-kontrol ved alle grænseovergange for at dæmme op for de store flygtningestrømme kan blive startskuddet til mere menneskesmugling Øresund, Østersøen og Kattegat.

Nu skal kun personer med gyldige papirer have adgang til Sverige. Men nettet er langt fra fintmasket, vurderer både Dansk Told & Skatteforbund og svenske Tull-Kust Förbundet.

»Eksempelvis er der stort set ingen toldere i de små havne fra Stockholm til Ystad. Og hvis man vælger at rejse til Sverige med båd, er der et betydeligt antal huller. Det er der ingen tvivl om,« siger Jørn Rise, formand for Dansk Told & Skatteforbund.

Johan Lindgren, formand for svenske Tull-Kust Forbundet, vurderer, at der ikke er nok svenske toldere og kystvagter i dag til at håndtere en situation, hvor menneskesmuglere i større stil begynder at smugle flygtninge til Sverige i både via Øresund og Kattegat.

»Det vil være et problem, hvis den type trafik over havet øges, og de svenske myndigheder vil være nødt til at gøre noget. Der er generelt for lidt svensk kystvagtpersonale, som vil være i stand til at hjælpe i den situation,« siger Johan Lindgren.

Skarp kontrol ved Øresundsbroen

Derimod bliver der næppe problemer ved Øresundsforbindelsen, som dagligt bringer omkring 30.000 personer fra Danmark til Sverige og omvendt. Heller ikke ved færgeovergangene i Helsingborg og Ystad.

De svenske myndigheder bruger nemlig mange ressourcer ved de mest populære transportveje.

»Vi ser, at det er let at køre hash til Danmark, men hashsmuglerne siger, at de ikke smider noget i vognen og kører det til Sverige. Fordi der er opklaringsraten væsentlig højere. Så når Sverige lukker, som de gør, tror jeg næppe, at nogen vil tage chancen og smide flygtninge i bagagerummet,« siger Jørn Rise, Dansk Told & Skatteforbund.

Samtidig indfører Sverige det såkaldte transportøransvar, som skal dæmme op for flygtninge og migranter, der rejser med tog, bus og færge. Eksempelvis skal DSB-ansatte nu kontrollere de rejsendes papirer.

Norge skærpede i efteråret reglerne for grænsekontrol og kræver blandt andet, at alle rejsende på færger fra Tyskland, Sverige og Danmark skal vise gyldig identifikation.

De finske myndigheder meddelte lørdag, at asylansøgere også skal have gyldigt visum for at komme om bord på færgen fra Travemünde til Helsinki, som er den mest benyttede asylrute ind i landet. Og i sin nytårstale gjorde Danmarks statsminister, Lars Løkke Rasmussen (V), det klart, at den svenske grænsekontrol kan føre til dansk grænsekontrol til Tyskland.

»Hvis der er penge i det ...«

Konsekvensen kan blive, at Skandinavien ender som ét marked for menneskesmugling, mener Joakim Ruist, svensk nationaløkonom og migrationsforsker ved Göteborg Universitet.

»Der er god grund til at tro, at oplysningsstrømmen er effektiv, og at flygtninge vil få hurtig besked om ID-kravet. Der er jo helt åbenlyst et marked for menneskesmuglere i den her kontrol, fordi de kan gøre en god forretning,« siger Joakim Ruist.

Han påpeger, at hvis det er lykkedes en person at komme på svensk jord, har vedkommende ret til at søge asyl – uanset om man har gyldige papirer eller ej.

Også Jørn Rise fra Dansk Told & Skatteforbund forudser, at grænsekontrollen kan lokke menneskesmuglere til.

»Det er givet, at nogle vil forsøge at tjene penge på menneskesmugling i Skandinavien og på at fragte folk fra Danmark til Sverige. Vores erfaring er, at hvis der er penge i det, så forsøger nogle det,« siger han.

Johan Lindgren fra det svenske Tull-Kust Förbundet føler sig ikke i stand til at vurdere, hvorvidt den øgede svenske grænsekontrol vil betyde mere menneskesmugling via søvejene.

Dansk Folkepartis udlændingeordfører, Martin Henriksen, mener, at Danmark skal slå hårdt ned på sådan ulovlig transport af mennesker, hvis det viser sig som en realitet.

»Hvis man indfører grænsekontrol, så vil folk selvfølgelig prøvet komme ind på nye måder. Så skal man bare følge med og stramme op ved eksempelvis at hæve straffene for menneskesmugling,« siger han.

Rigspolitiet ønskede søndag ikke at kommentere situationen.