En spansk IKEA-reklame smelter hjerter og giver samtidigt stof til eftertanke på.

En Google-bruger ved navn Anna Johndrow har oversat IKEA-reklamen 'La Otra Carta' (Det andet kort, red.), der stiller skarpt på, hvordan mange glemmer det, der virkelig er af betydning - især omkring stressende hjøtider som julen.

I reklamefilmen skriver børn deres juleønsker ned. Først i et brev til julemanden, så i et til deres forældre.

Derefter skal børnene vælge, hvilket brevs ønsker, de helst vil have, går i opfyldelse - og valget er indlysende for mange af dem.

'Mere tid sammen,' 'flere middage sammen' og 'mere leg' er blandt de ønsker børnene allerhelst så deres forældre opfylde.

De forskellige forældrepar får efterfølgende lov at læse de breve, deres børn har skrevet til dem. Nogle grådkvalte, andre ivrige efter at gøre ønskerne til virkelighed.

Til sidst kommer teksten på billedet:

»Julen fjerner indretningen i vores hoveder. Intet som et hjem kan få os til at genmøblere det.«