____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>En svensk lærerinde skaber i disse dage debat på Facebook med et indlæg, hvor hun opfordrer forældre til at opdrage deres børn ordentligt og i langt højere grad selv vise respekt og tillid til lærerne.

- Forældre, forvent ikke, at vi opdrager jeres børn. Skriv ikke til os hele tiden. Stil ikke spørgsmål ved alt, hvad vi gør. Vi ved, hvad vi gør.

Så klart lyder budskabet fra den svenske lærer Margareta Lijlequist i et opslag på Facebook, som ifølge den svenske avis Expressen er blevet delt næsten 6000 gang, og som har skabt voldsom debat.

- Hvis vi vil højne skolens niveau, må vi tænker over, hvad vi vil have, at læreren skal bruge deres tid på. Skal vi svare på mail, eller skal vi udvikle, spørger hun.



- En lærer er ikke et dårligt forbillede, fordi hun lytter til Kartellen (svensk hiphop-band, red.) En lærer har lov til at lave en stavefejl i ugebrevet uden at blive anklaget for at være inkompetent. En lærer behøver ikke holde ekstra skole-hjem-samtaler i supermarkedet, understreger hun.

Indlægget har fået talrige positive kommentarer i stil med 'Så godt skrevet', 'Forældre, LÆS!' og 'Lidt eftertanke til alle forældre med børn i skolen...'

Margareta Lijlequist har tre vigtige pointer:

- Opdrag dine børn derhjemme. Det er din opgave at lære dem at sige tak for mad og undskyld.

- Stop med at sende mail til læreren, hvor du spørger om dit barns mødetider. Det kan du finde ud af på andre måder. Det stjæler enormt meget tid for læreren.

- Stop med konstant at sætte spørgsmålstegn ved lærernes arbejde. Hav tillid til dem. De ved, hvad de gør.

I stedet opfordrer hun til mere samarbejde mellem forældre og lærere. Midlet til det er forældremøder, hvor eleven er med. Hun agiterer for bedre forståelse for hinanden og understreger det vigtige i, at lærerne fortælle forældrene, hvad de forventer af deres barn.


Expressen har talt med Liljequist efter, at hendes statusopdatering er blevet delt både på Facebook og i forældrekredse. - Der er et utroligt fokus på skolen og lærerne. Men glemmer, hvilket ansvar hjemmet har. At vi deles om ansvaret.

Det kommer fuldstændig bag på hende, at opslaget er blevet delt så heftigt, og hun har fået rigtig mange positive reaktioner fra forældre.

- De siger 'men Gud, sådan har jeg selv gjort.' Folk har genkendt sig selv fra alle vinklerne, selv eleverne.

- Forældre skal prøve ikke at stresse så meget. Have lidt is i maven og tænke over, hvad det er for en skole, de gerne vil have. Hvis læreren skal bruge tid på opdragelse og praktiske spørgsmål, tager det tid fra pædagogikken, skriver Margareta Liljequist, som ud over at være lærer på en skole i Stockholm også selv er forælder.