Det tegner til at være lidt af et mysterium, hvorfor det mange ton tunge fragtskib El Faro gik ned i en orkan i Bermuda-trekanten i sidste uge. Alle om bord frygtes omkomne.

Motoren fungerende, hastigheden var god, og alderen var ikke noget problem.

Det 40 år gamle fragtskib El Faro har klaret både storme og orkaner før, og kaptajnen var da også helt klar over, hvad det var for et uvejr, han og hans besætning sejlede lige direkte ind i, da de satte kursen mod Costa Rica i sidste uge. Så for rederiet er det stadig et mysterium, at skibet tilsyneladende ikke klarede orkanen 'Joaquin.'

Containerskibet var på vej til Puerto Rico fra Jacksonville i det nordlige Florida, da det torsdag i sidste uge blev fanget i orkanen Joaquin, da det var nær Bahamas. 33 mennesker var om bord - langt de fleste amerikanske statsborgere. Skibet ligger nu 15.000 fod dybt nede i Atlanten, og redningsmandskabet har kun fundet en redningsvest, resterne af en redningsbåd og et enkelt lig iført en overlevelsesdragt.

Ledelsen af rederiet TOTE sagde sent mandag på et pressemøde, at man ønsker at svare på alle spørgsmål om, hvorvidt vejret, hastigheden eller skibets alder kan have været medvirkende årsag til forliset. Det gælder også spørgsmålet om, hvorfor kaptajnen valgte at føre skibet ind i orkanen.

»Vi har ikke alle svarene. Det beklager jeg. Vi ville ønske, at vi havde, men vi vil finde ud af, hvad der skete,« sagde direktør Anthony Chiarello ifølge NBC News.

El Faro var lastet med 391 containere, da det lagde fra kaj i Jacksonville i Florida 29. september. På det tidspunkt lød vejr-varslerne på en tropisk storm. Senere udviklede den sig til en kategori 4 orkan.

»Vi har prøvet være åbne og detaljerede omkring den kommunikation, vi havvde med kaptajnen, og hvilken sejlplan han havde. Jeg tror, det sørgelige her er, at fartøjet blev beskadiget undervejs i stormen, og at det var det, der ledte til den ultimative tragedie.«

Selskabets ledelse sagde, at det i sidste ende var kaptajens ansvar at planlægge sejlruten, selv om de bekræfter, at de kunne have nedlagt veto mod turen.

Ledelsen mener ikke, at skibets alder eller det faktum, at det på et tidspunkt blev bygget om og blev længere, spillede nogen rolle for katastrofen. Kort før forliset sejlede El Faro tæt på sin tophastighed, men også det var ifølge rederiet helt normalt.