Ved du, hvor du kan få opdateringer om bilkøer på de tyske motorveje? Vidste du, at du kan komme i problemer, hvis du kører med sandaler i Tyskland? Eller vidste du, at det i flere europæiske lande er obligatorisk at have sikkerhedsveste med til alle i bilen.

BT har med hjælp fra FDM udarbejdet ti gode råd til de hundredtusindvis af danskere, der kører sydpå i sommerferien.

1. Pak din bil med omtanke. Det vil sige, at de tunge ting placeres lavt og længst fremme, mens tagboksen kun bør bruges til lette ting. Har du et stort åbent bagerum, er det en god ide at sætte et gitter ved bagsædet. Pak altid en ekstranøgle til bilen.

2. Husk trekant og veste. Mange ved, at det er obligatorisk at have en advarsels-trekant med i bilen, men færre er nok klar over, at det i nogle europæiske lande også er obligatorisk at have sikkerhedsveste med til alle i bilen.

»Sikkerhedsvestene må ikke ligge i bagagerummet, men skal være i bilens kabine,« siger Frederik Valmin, feriekonsulent hos FDM.

FDM anbefaler desuden at medbringe ildslukker og nødhjælpstaske.

Se reglerne for de enkelte lande på fdm.dk.

3. Husk det blå - og måske det grønne - kort. Foruden, det blå EU-sundhedskort skal med på ferien, så er det i visse europæiske lande uden for EU også nødvendigt at have Det Grønne Kort med. Kortet beviser over for myndigheder i udlandet, at din bil er ansvarsforsikret.

4. Få styr på bilkøer. Der findes ingen gode råd, der kan trylle bilkøer og trafikpropper på de tyske motorveje væk, men til gengæld er der rig mulighed for at holde sig opdateret på kødannelser inden afrejsen. Frederik Valmin står for den ugentlige køreprognose hos FDM, der bliver opdateret hver mandag morgen.

5. Få styr på fodtøjet. Rigtig mange danskere bevæger sig igennem transitlandet Tyskland, når de skal på bilferie. Her er et godt råd til chaufføren, at han eller hun skal undgå sandaler eller andet løstsiddende fodtøj. Det er ikke forbudt at have sandaler på, men hvis du er involveret i en ulykke, og fodtøjet har haft en indflydelse på det skete, kan det have betydning for ansvarsfordelingen.

6. Pas på med hornet. Kører du igennem Wien, så bør du undlade at dytte af de andre. Brug af horn af nemlig forbudt i den østrigske hovedstad. Hornet må i det hele taget kun bruges i nødsituationer, og man må generelt ikke bruge hornet i byer mellem kl. 23.30 - kl. 7.00.

7. Sørg for at børnene sidder rigtigt i bilen. Det er forskellige regler for, hvordan børn skal være fastspændt, og hvilke stole de skal sidde i alt efter, hvilket land du kører i.

Reglerne er typisk skruet sammen efter barnets alder, men barnets højde kan også være afgørende. Fx. er det afgørende i Danmark, at barnet er 135 cm. højt, før det må sidde med en almindelig sikkerhedssele.

På www.fdm.dk/koer-selv-ferie/regler-udlandet kan du tjekke reglerne i de forskellige lande.

8. Afgifter og mærkater. I mange europæiske lande betales der motorvejsafgifter for at køre på vejene, og i flere lande er det nødvendigt at anskaffe sig motorvejsmærkater.

»Blandt de mere populære kør-selv-destinationer, hvor et motorvejsmærkat er påkrævet, er Østrig, Schweiz, Tjekkiet og Slovenien. Nogle mærkater kan bestilles hos FDM inden afrejsen, mens man i andre lande er nødt til at købe dem ved grænsen,« siger Frederik Valmin.

I nogle lande er der betalingsanlæg, hvor der typisk vil kunne anvedes  kreditkort. Det er dog alligevel altid en god ide at have lidt af den lokale valuta med på ferien.

På fdm.dk kan du få overblikket over hvor og hvordan du betaler motorvejsafgift i forskellige lande.

9. Tank billigt. Skal du tanke i Tyskland, Holland eller Frankrig? Priserne på benzin varierer i de europæiske lande. En nylig prognose viser bl.a., at en liter 95 koster 13,05 i Holland, mens den koster 10,92 i Tyskland. Så der kan være penge at spare med lidt planlægning.

Tjek benzinpriser og benzinens navn på www.fdm.dk/koer-selv-ferie/planlaeg-din-bilferie/benzinpriser-europa.

10. Til sidst en aktuel bonusoplysning. Ifølge FDM er der vejarbejde nord for Hamborg hele sommeren. I denne weekend er der ekstraordinært totalspærring.

kilde: FDM.