Støtteerklæringerne strømmer ind på Facebook til det lille storbyteater Teater Sort/Hvid - det tidligere CaféTeatret - i Skindergade i København, efter at teatret i nat blev ramt af en voldsom brand, som har raseret store dele af 1. salen med café og Store Scene. Det skriver b.dk.

Teatret havde netop lørdag aften afsluttet opførelsen af Hassan Preislers succesrige »Brun mands byrde«, men hvordan det skal gå med resten af sæsonens program, »Teaterinstallation« med premiere i januar, »Ni Hao Nuuk« i februar og »Staten«, der efter planen skal have premiere i april 2015, er endnu helt uvist.

»Vi ved stadig ikke, hvor slemt det ser ud derinde. 1. salen med Store Scene er vist rimeligt ødelagt, men vi har ikke selv haft mulighed for at komme ind i bygningen. Alting er afspærret, og vi får først lov til at komme ind, når brandmyndighederne er færdige med at undersøge, hvad der var årsagen til branden,« siger teatrets pressemedarbejder, Jeannie Haltrup.

Hun kan derfor heller ikke sige noget om teatrets muligheder for at gennemføre resten af sæsonen.

»Vi kan først begynde at lægge planer, når vi ved noget mere om skadernes omfang. Vi håber, vi kan finde en løsning, om ikke andet må vi enten udsætte eller finde et andet sted i byen at spille,« siger hun.

Sort/Hvid kan føre sin historie tilbage til 1963, hvor en gruppe franskstuderende etablerede studiescenen Institut Francais på Østerbro. Fra 1972 spillede teatret på adressen i Skindergade under navnet CaféTeatret - det første danske bud på et intimt serveringsteater.

Siden 2011 har dramatikeren Christian Lollike været chef for CaféTeatret - Sort/Hvid - hvor han har sat flere kontroversielle og debatskabende stykker op, ikke mindst det stærkt omdiskuterede Breivik-stykke, »Manifest 2083«, som han modtog Juryens Særpris for ved Reumertuddelingen i 2013.