Det historiske CaféTeatret - nu Sort/Hvid - bliver ikke genopbygget som teater efter branden natten til tirsdag. Lejekontrakten udløber 1. juni 2015, og teatret er nu på jagt efter nye lokaler.

Branden i teatret Sort/Hvid i Skindergade i København er intet mindre end en katastrofe for det lille storbyteater, som mange nok bedre kender under det tidligere navn, CaféTeatret. Det skriver B.dk.

Både scenen og caféen, hvor der har været spillet teater i mere end 40 år, er fuldstændig udbrændte, og administrationslokalerne på etagen oven over er så fyldt med røg og støv, at de vil være ubrugelige de næste mange måneder, fortæller teaterdirektør Christian Lollike.

»Det er et totalt chok. Vi er i meget store vanskeligheder,« siger han til B.dk.

»Lige nu står vi med to forestillinger, som vi ikke ved, hvad vi skal gøre ved. Vi holder det ene krisemøde efter det andet, men vi har ingen løsninger endnu.«

CaféTeatret har haft til huse i bygningen i Skindergade siden 1972, men allerede inden branden stod det klart, at teatrets dage på netop den adresse var talte. Lejekontrakten udløber 1. juni 2015, og teatret har i nogen tid været på udkig efter nye lokaler.

»Vi har ikke fundet noget endnu, og vi var indstillet på, at næste sæson nok skulle spilles i lånte lokaler. Men på længere sigt er vi på udkig efter vores egen base med vores egen blackbox, og vi havde selvfølgelig slet ikke regnet med at stå uden lokaler i foråret,« siger administrativ leder Laura Ramberg.

Lige nu har hun et akut problem, fordi to af forårets forestillinger, teaterinstallationen »Noma«, der skulle have premiere i januar, og forestillingen »Staten« til april var skræddersyet netop til lokalerne i Skindergade.

»Noma« var tænkt som en hyldest til de lokaler, vi var på vej ud af, og »Staten« var planlagt som en vandreforestilling, der skulle foregå rundt om i husets forskellige rum,« fortæller hun til B.dk.

Både hun og Christian Lollike håber, det kan lykkes at finde egnede lokaler til begge forestillinger, ikke mindst til »Staten«, som er en samproduktion med Paradox Intertainment, og som har modtaget støtte fra både Københavns Kommune, Statens Kunstråd og bl.a. Bikubenfonden.

»Det er næsten ikke til at leve med, hvis vi ikke kommer til at spille »Staten«, som adskillige kunstnere har arbejdet på i flere år. Og som vi jo også har forpligtet os til med den støtte, vi har modtaget,« siger Laura Ramberg.

Også forestillingen »Ni Hao Nuuk« i marts mangler p.t. et sted at spille.

»Vores projekt »Dukkepartiet« er heldigvis ikke så afhængigt af lokalerne – bortset fra, at vi havde planlagt en stor fest for partiet nu på fredag,« siger Laura Ramberg, som også er rigtig ked af, at den planlagte 70 års fødselsdag på lørdag for grundlæggeren af teatret i Skindergade, Erling Larsen, med 400 tilmeldte, nu sandsynligvis heller ikke kan blive til noget.

»Branden har virkelig været et hårdt slag for os,« siger hun.

Ifølge Christian Lollike er det meste af teatrets inventar enten gået tabt eller er blevet skadet i branden – det er endnu ikke opgjort, hvor meget, der kan reddes.

»Men heldigvis er de mest bevaringsværdige af de gamle ting og vores arkiv placeret på Teatermuseet, så det skulle være i sikkerhed,« siger han.

CaféTeatret, der i april i år tog navneforandring til Sort/Hvid, kan føre sin historie tilbage til 1963, hvor en gruppe franskstuderende etablerede studiescenen Institut Francais på Østerbro. I 1972 flyttede teatret til Skindergade som det første danske bud på et intimt serveringsteater.

Siden 2011 har dramatikeren Christian Lollike været teaterchef og har sat flere kontroversielle og debatskabende stykker op, ikke mindst det stærkt omdiskuterede Breivik-stykke, »Manifest 2083«, som han modtog Juryens Særpris for ved Reumertuddelingen i 2013.